Shizuka Ishikawa, Dvořák Chamber Orchestra, Libor Pešek – Josef Mysliveček/Complete Violin Concertos
Shizuka Ishikawa, Dvořák Chamber Orchestra, Libor Pešek – Josef Mysliveček: Complete Violin Concertos ► https://lnk.to/IshikawaMyslivecekHousloveKoncertyID
Shizuka Ishikawa – violin, Dvořák Chamber Orchestra, Libor Pešek – conductor
Shortly after Josef Mysliveček left Prague for Italy in 1763, he earned important standing there and soon was enjoying the first great successes of his operas. However, opera was far from his only area of interest. In Padua in the late 1760s, Mysliveček was still able to become familiar with the music of the violin virtuoso Giuseppe Tartini, and it was probably under its influence that Mysliveček successively produced six violin concertos of his own. There are certain unmistakable archaic elements in Mysliveček’s concertos that show Tartini’s influence. The period when they were composed overlaps with the period of Mysliveček’s intensive contacts with the young Mozart, and many aspects of Mozart’s violin concertos were clearly influenced by the music of his elder friend. The recording by Shizuka Ishikawa, a laureate of the prestigious Queen Elisabeth Competition in Brussels (1976) and of the Fritz Kreisler Competition in Vienna (1979), apparently represents the only complete set of Josef Mysliveček’s violin concertos. The young Japanese virtuoso recorded them for Supraphon in 1983 and 1986 in the Dvořák Hall of Prague’s Rudolfinum, and her artistic partner was none other than the conductor Libor Pešek.
“Il Boemo” and his violin concertos – released for the first time as a complete set
Shizuka Ishikawa – housle, Dvořákův komorní orchestr, dirigent Libor Pešek
Krátce poté, co roku 1763 odešel z Prahy do Itálie, vydobyl si zde Josef Mysliveček významné místo a záhy oslavil první velké úspěchy se svými operami. Opera však zdaleka nebyla jediná oblast jeho zájmu. V Padově koncem 60. let ještě zažil houslového virtuosa Giuseppe Tartiniho a nejspíš právě pod vlivem jeho tvorby začal pracovat postupně na šestici vlastních houslových koncertů. O vlivu Tartiniho svědčí i některé archaické prvky, jež v Myslivečkových koncertech nelze přeslechnout. Doba jejich vzniku se kryje s obdobím skladatelových intenzivních kontaktů s mladým Mozartem a je zřejmé, že Mozart se zase v mnoha aspektech svých houslových koncertů nechal inspirovat dílem svého staršího přítele. Nahrávka Shizuky Ishikawa, laureátky prestižních soutěží královny Alžběty v Bruselu (1976) a Fritze Kreislera ve Vídni (1979), představuje patrně jediný komplet houslových koncertů Josefa Myslivečka. Mladá japonská virtuoska jej pro Supraphon v letech 1983 a 1986 natočila ve Dvořákově síni pražského Rudolfina a jejím uměleckým partnerem nebyl nikdo menší než dirigent Libor Pešek.
“Il Boemo” a jeho houslové koncerty – poprvé kompletně
Supraphonline ► https://www.supraphonline.cz/album/689921-myslivecek-houslove-koncerty-komplet
Shizuka Ishikawa ► https://www.supraphonline.cz/umelec/2247-shizuka-ishikawa
Dvořákův komorní orchestr ► https://www.supraphonline.cz/umelec/2355-dvorakuv-komorni-orchestr
Josef Mysliveček ► https://www.supraphonline.cz/umelec/2360-josef-myslivecek
#josefmyslivecek #shizukaishikawa #liborpesek #dvorakchamberorchestra #supraphon